Realitatea este ca nu prea ma pricep la masini. Categoriile dupa care ma ghidez cand ma gandesc la masini sunt: culoarea, spatiul, gradul de siguranta si de confort si…hmm…cam atat.
Stiu…e haios, insa nu am considerat niciodata masina ca mai mult de un mijloc de transport care te duce dintr-un loc in altul.
Eh! Totusi… am fost intrebata de multe ori ce masina imi place si prin urmare am simtit ca trebuie sa studiez putin problema…macar sa imi fac o idee despre masini.
Si iata ca m-am indragostit iremediabil de o singura masina. Am inceput sa colectionez poze cu ea de cate ori o vedeam pe strada…am o micuta colectie de masinute de o multime de culori si e masina pe care mi-ar placea sa o conduc daca as avea carnet. E o masina care a facut istorie si care a evoluat de-a lungul anilor intr-un mod la fel de atragator.
Masina aceea sarbatoreste astazi 80 de ani de la lansare. Fie ca este vorba despre versiunea “deja de epoca”, fie de cea moderna, VW Beetle este o masina pe care nu ai cum sa nu o indragesti.

By Richard Bartz (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
In 1936, in Germania a fost lansata o noua masina de familie care sa conze cu deja celebrul, la vremea aceea, Model T al lui Henry Ford. La aceasta data Adolf Hitler a taiat panglica de deschidere a unei fabrici de masini din Saxonia, la Wolfsburg care urma sa produca in masa o masina accesibila la pret. Defapt, cu aceasta ocazie Hitler a spus ca doreste ca toata lunea sa isi poata permite aceasta masina. Hitler era convins ca noua masina va revitaliza economia germana. Si ma gandesc ca poate daca Hitler ar fii castigat WW2 poate ca toata Europa ar fi condus astazi numai Beetle. Un lucru interesant este faptul ca fabrica a fost construita in baza unui sistem public de cotizatie. Zicala acestora era: ”Fünf Mark die Woche musst Du sparen, willst Du im eigenen Wagen fahren”-Economisesti 5 marci pe saptamana si vei circula cu propria masina. Un numar de 336,000 germani au contribuit cu sumele necesare in vedrea cumpararii unui automobil. Si fabrica si-a tinut promisiunea facuta. Toate comenzile au fost onorate de catre fabrica, insa dupa razboi (cu exceptia cetatenilor ramasi in Germania de Est).
Acest Volkswagen…numit si masina poporului…a fost construita de Ferdinand Porsche de la Auto Union, un designer cunoscut pentru crearea a o multime de masini de lux din perioada. Hitler s-a implicat foarte mult in producerea oferindu-i lui Porsche sugestii si specificatii. Asadar, noua masina trebuia sa aiba o capacitate utila pentru o familie de 5 persoane, sa aiba o viteza de 62 mile pe ora…adica 99.78 kilometers pe ora…hai sa zicem 100 si sa coste sub 1000 de marci. Hitler avea atat de bine intiparita ideea in minte incat i-a oferit lui Porsche si o schita desenata de el.

Unknown exact source [http://www.cqql.net/vw.htm”>via Bob’s Beetle page]
Desigur, ideea a inceput ceva mai devreme, in 1934, cand Porsche capteaza atentia lui Hitler asupra ideii de “masina a poporului”, iar Hitler comanda acest proiect numit la inceput KdF-Wagen (“Kraft durch Freude” or “Strength through joy”), masina pe care o cunoastem azi ca Beetle. Desigur, Beetle-ul a avut o multime de nume in timp si in functie de tara unde era printre care Käfer in Germania
Beetle in
UK,
Bug in SUA, Broscuta sau Buburuza la noi si multe altele pe care le poti citi in
lista de pe Wikipedia. Desigur WW2 a stricat putin planurile lansarii acestei masini in masa, insa nu a mai oprit-o nimic din productie din 1945 incoace si iat-o si astazi pe un drum…care nu se demodeaza…
Niciun comentariu până acum