Acesta este un apel al RATB fata de calatori.20150903_085909

Locuind in Drumul Taberei, m-am obisnuit sa folosesc mai degraba RATB-ul decat alte mijloce de transport. Desigur, are dezavantajele sale…multe din nefericire…si in plus…il cam injur aproape zilnic pentru tramvaiul meu 35 care intarzie adesea si are frecventa de 20 de minute…in conditiile in care 35 este o ruta directa catre metrou (caci pentru a ajunge cu tramvaiul 1 la munca – care ma lasa chiar acolo – ar trebui sa stau in el cel putin 70 minute)… Acest tramvai 35 are vesnic un singur vagon care sta sa se dezintegreze la cat de antic si neintretinut este si de multe ori e atat de aglomerat incat ma lovesc usile cand se inchid. Ah da!  Si daca reusesc sa il prind pe 35 la timp stau in el ceva mai mult de 20 de minute pentru 2 statii pe care le-as fi putut face pe jos in vreo 15 min… pentru ca sunt multi soferi care circula pe sinele de tramvai si blocheaza si tramvaiele…mereu. Curios este ca eu stiam ca este ilegal sa te prida tramvaiul pe sina sa…si ca politistii care stau in intersectie ar trebui sa ia masuri. Hmm…asa arata fiecare zi…ca in poza aceasta.

Da! cred ca iti e familiara o astfel de stuatie si astfel de neplaceri sunt la ordinea zilei, insa ceea ce voiam sa scriu nu era o scrisoare frustranta catre RATB…ca oricum nu ar reactiona nimeni de acolo, ci sa iti spun despre o scrisoare de la RATB...defapt newsletter…care mi s-a parut interesant, frapant…si cumva mi-a captat simpatia.

Asadar: „Regia Autonom? de Transport Bu?ti (RATB) anun?? publicul c?l?tor c?, începând cu 15 februarie 2016, va aplica m?suri prin care inten?ioneaz? s? stabileasc?, cu exactitate, ?i nu pe baz? de estim?ri, num?rul c?l?torilor care utilizeaz? fiecare linie ?i mijloc de transport.
De aceea, RATB îi roag? pe c?l?torii care de?in abonamente s? valideze fiecare c?l?torie în sistemul automat de taxare.”

Am auzit multe zvonuri in ultimii ani cum ca poti lua amena daca nu validezi abonamentul…si de aceea cumva m-a ingrijorat stirea.

Din comoditate si aglomeratie nu apuc mai niciodata sa validez abonamentul…si zau mi s-ar fi parut nedrept sa iau amenda desi mi-am platit calatoriile.

Insa RATB ne lamureste. Nu este vorba despre o obligatie ci despre o rugaminte care vine in beneficiul calatorului. O cercetare menita sa eficientizeze conditiile de transport in comun.

„Astfel, în urma unei perioade de cercetare, în care c?l?torii se vor adapta, RATB sper? s? poat? reduce intervalul orar dintre dou? vehicule consecutive ?i s? asigure o mai bun? ritmicitate, creând un program de transport în func?ie de necesarul de c?l?tori de pe fiecare linie, în diferitele zone ale Capitalei.
Aceast? m?sur? face parte dintr-un pachet mai larg de reglemet?ri prin care RATB inten?ioneaz? s? eficientizeze sistemul de transport ?i s? creasc? nivelul calit??ii serviciilor oferite. Printre alte m?suri imediate, men?ion?m reinstruirea controlorilor, îmbun?t??irea regulamentului, a procedurii de control ?i înt?rirea colabor?rii cu Poli?ia Local? ?i cu Jandarmeria, precum ?i o colaborare mai strâns? cu municipalitatea, pentru cre?terea încrederii ?i coeziunii în rândul comunit??ii bu?tene ?i a gradului de civiliza?ie în mijloacele de transport în comun.”

Acest lucru m-a bucurat. Si sper din tot sufletul sa se imbunatateasca ceva din ce promit ei acolo. De aceea m-am hotarat ca de astazi sa fac efortul de a cauta cardul in geanta pentru a-l valida si astfel a contribui la aceasa cercetare. Insa nu stiu cati oameni vor proceda ca si mine.

De aceea te incurajez sa iti validezi abonamentul RATB.

Iata si datele statstice anterioare ale RATB…date insa incomplete…plecand de la premisa ca posesorii de abonament nu valideaza cardurile.

„În anul 2015, num?rul c?l?toriilor validate în sistemul automat de taxare al RATB a fost de peste 60 de milioane, în condi?iile în care c?l?torii care de?in abonamente lunare (aproximativ 200.000) nu obi?nuiau s? valideze cardul, deci nu este cunoscut num?rul de c?l?torii efectuate de ace?tia.
La num?rul total al c?l?toriilor validate trebuie ad?ugate ?i cele efectuate de alte categorii socio-profesionale, care pot c?l?tori gratuit, pe baza c?r?ii de identitate ?i a diverselor documente. Men?ion?m c? aproximativ 60% din încas?rile RATB provin din cump?rarea de abonamente lunare, ceea ce dovede?te ponderea pe care aceste titluri de c?l?torie ar avea-o în stabilirea traseelor ?i num?rului de vehicule.
Luând în calcul doar datele din sistemul automat de taxare, num?rul c?l?torilor corec?i (care au validat cardurile) a sc?zut anul trecut, fiind comparabil cu anul 2012, când au fost înregistrate, în total, 60.639.953 valid?ri. În anii 2013 ?i 2014, num?rul de c?l?torii validate a fost de 66.136.952, respectiv – 65.113.849.
RATB estimeaz? c?, în medie, zilnic, pe lâng? cele 165.000 de c?l?torii validate, alte 1,1 milioane de c?l?torii sunt efectuate de c?tre abona?i ?i alte categorii, care nu au în prezent obliga?ia de a valida vreun card. Asta, în timp ce vehiculele Regiei asigur? circa dou? milioane de c?l?torii pe zi.
În prezent, num?rul c?l?torilor evazioni?ti nu poate fi stabilit, de?i este foarte mare, fapt care afecteaz? grav veniturile RATB ?i – implicit – calitatea serviciilor oferite c?l?torilor. De aceea, politica RATB este aceea de a fideliza publicul c?l?tor ?i de a-l con?tientiza asupra faptului c? gradul de civiliza?ie din mijloacele de transport în comun depinde în primul rând de con?tiinciozitatea ?i respectul pe care fiecare le dovede?te.”

As dori sa aflu parerea ta despre initiativa RATB. Crezi ca se va schimba ceva? Crezi ca oamenii vor valida abonamentul? Ce experiente ai avut cu RATB-ul?